Fine-tuning renderu

Kvalita výsledného renderu se odvíjí od spousty věcí – krom uměleckých kvalit se můžeme bavit o technických záležitostech, a to konkrétně o kvalitě na úrovni pixelů.

Někdy se stane, že některé pixely nebo části renderu jsou neostré, zubaté atd. Maya 2016 má ve výchozích nastaveních hodnoty, které pomáhají zrychlit render-time, ale můžou způsobit drobné technické nedokonalosti. Některé z nich lze odstranit na nastavení renderu v záložce s kvalitou.

Především jde o posuvník Overall quality a algoritmus pro anti-aliasing.

  • Overall quality je defaultně nastaven na 0,25 a zvednou ho lze až na 2,00. Při zvedání ale může hodně narůst render time a přitom mezi některými hodnotami už ani neuvidíte rozdíl – proto si ukládejte náhledy a porovnávejte je mezi sebou.
  • Algoritmus pro anti-aliasing – defaultně je označený Gaussian; ten vám bude dělat mírné neostrosti na okrajích objektů a na texturách. Např. pro animaci to je v pohodě (krom toho, že vypadá dobře a renderuje se rychleji než „vyšší“ algoritmy). Ovšem pro statické rendery možná budete chtít zvednout celkovou ostrost použítím Mitchell, nebo Lanczos.

fine-tuning-renderu-maya2016

Jak udělat jemnější stíny

Nejdřív je potřeba přidat světlo, pak otevřít Attribute editor a na záložce Shadows použít volbu Use Raytrace Shadows, pokud ještě není zakliknutá.

Jedna věc je nastavení jemnosti stínu a druhá věc je jaho kvalita. Obecně – méně kvality = více šumu. Chcete-li kvalitnější stíny, je potřeba zvednout počet Shadow Rays, čili počet paprsků vyzářených do scény. Pokud bude hodnota Shadow Rays nízká a jemnost vysoká, stíny budou hodně šumět.

Zvednout hodnotu Shadow Rays ale samo o sobě nestačí; to jen vyzáří do scény více paprsků a prodlouží render time, ale nemusí znamenat, že stíny budou měkčí. Pokud chcete jemnější stíny, záleží na typu světla:

  • Area light – čím větší je objekt světla ve 3D okně, tím měkčí stíny bude dělat
  • Ostatní světla – jemnost jejich stínů není ovlivněná velikostí světla ve 3D okně, ale nastavením v Attribute editoru (jeden řádek nad Shadow Rays):
    • Point / Volume / Spot Light – měkkost stínu řídí parametr Light Radius
    • Directional Light – měkkost stínu řídí parametr Light Angle
    • Ambient Light má zase parametr Shadow Radius – nezapomeňte, že toto světlo blbne v kombinaci s mental rayovskými materiály a je potřeba to ještě ošetřit – jinak tyto materiály vůbec na ambientní světlo nebudou reagovat

nastaveni-jemnych-stinu-maya2016

Jak zapnout mental ray

V případě, že v renderovacím okně, nebo na nastavení renderu nejde vybrat mental ray, je potřeba ho aktivovat. Mental ray je od verze 2016 jako samostatný plugin a lze ho najít pod Windows->Settings/preferences->Plug-in Manager a cca v polovině okna najdete Mayatomr.mll. Tam stačí zaškrtnout Loaded a Autoload. Není třeba nic ukládat ani potvrzovat, stačí okno zavřít.

aktivace-mental-ray-pluginu-maya2016

Jak nastavit Final Gathering

V Mayi 2016 je Final Gathering nyní oddělený od zbytku nastavení. Je potřeba najet na nastavení renderu, zvolit mental ray a v záložce s kvalitou dát Show Advanced Settings a následně na spodku okna rozkliknout Legacy Options a zaškrtnout Final Gathering.

aktivace-final-gathering-maya2016