HDRi je zkratkou pro High Dynamic Range imagery, čili obraz s vysokým dynamickým rozsahem. To znamená, že v jednom obrázku je několik úrovní expozice zároveň, což je výhodná informace např. pro 3D renderery – takový obrázek lze totiž použít pro nasvícení scény nepřímým světlem. Uplatnění nachází nejlépe u reflexivních materiálů, kde způsobuje dojem okolního světa, který se v tomto materiálu odráží.

Když snímáme obraz objektivem fotoaparátu či kamery, operujeme s parametry jako je ohnisková vzdálenost, clona, rychlost závěrky atd. Výsledkem je obrázek, který vykresluje tmavé a světlé pixely podle nastavených parametrů na objektivu (příp. podle jeho kvality) a podle světelných podmínek ve snímané scéně. Někdy můžeme mít v obraze podexponované části, jindy přeexponované. To je většinou nežádoucí.

HDRi formát přináší řešení tohoto problému tím, že spojí více úrovní expozice do jednoho obrazu a z každé úrovně „vybere to nejlepší“. Tím vznikají velice zřetelně prokreslené fotky s viditelnými detaily ve všech částech dynamického rozsahu.

Pozn.: oproti objektivu je takové lidské oko mnohem dokonalejší – aspoň co se týče vnímání rozsahu světel a stínů. Tudíž nemíváme „přeexponováno“, nebo „podexponováno“ – leda snad když např. přecházíme mezi dvěma výrazně světelně odlišnými prostory (světlo-tma), nebo když požijeme nějakou vědomí-měnící substanci. Akomodace probíhá u očních svalů zdravého člověka zcela automaticky, nicméně můžeme mít podobnou zkušenost jako je pomalé vyrovnání expozice, právě při velkých světelných změnách v okolí.

Související pojmy: sampling